zaterdag 20 oktober 2012

Terugblik zomer 2010: hier heb je mijn hart, eet het op!

16 oktober 2012

Hier heb je mijn hart, eet het op!

Ik heb Youssef die zomer weinig gezien. Hij ging vaak weg met mijn broer en ik hoorde ze vlak voor het ochtendgebed binnenkomen. Dit klinkt misschien erg wanhopig, maar ik weet nog dat ik regelmatig de wekker om 03:30 uur zette. Zijn stem horen en weer in slaap vallen. Soms was het niet nodig, mijn gepieker hield me tot in de late uurtjes wakker. Ik herinner me dat we aan de ontbijttafel zaten, alleen Yasmin en ik. Ze zei dat ze heus wel doorhad hoe ik naar hem keek en dat ik niet moet denken dat iemand zoals Youssef naar mij zou omkijken. Ik deed alsof het mij niks deed, wilde namelijk niet de indruk wekken dat ik iets voor hem voelde. Maar toen begon ze in geuren en kleuren te vertellen hoe zij de avond met Youssef had doorgebracht. Dat was dus de dag dat mijn lieve tante (not!) me had opgesloten. Ze vertelde dat ze nummers hadden uitgewisseld en dat Youssef haar in Nederland wilde zien. Ik werd er werkelijk misselijk van. Hoe kon ze mij dit aandoen? Ze had toch al een vriend? Ik wilde alles weten, maar gelukkig hield ik me in. Als ik dingen zou vragen dan zou ik haar gevoel bevestigen en dat wilde ik niet. Niemand mocht namelijk weten dat ik iets voor Youssef voelde, vooral Yasmin niet.

De dagen die hierop volgden spendeerde ik in mijn eentje op het dakterras. Ik had geen behoefte aan mensen om me heen. Mijn tante bracht continue lekkere gebakjes van de bakkerij naar boven. Al de hele vakantie probeerde mijn tante mij te vetmesten. Soms lukte het, maar de laatste weken van de vakantie hield ik me gelukkig in. Ik was veel kilo's kwijt en voelde me - ondanks het feit dat ik lucht voor Youssef was - goed in mijn vel. Lichamelijk gezien, maar geestelijk was ik wel een beetje (heel erg) kapot. Het was alsof mijn hart in duizend stukjes was gebroken.

Als jullie vertel dat ik op het dakterras zoveel berekeningen heb gedaan over Youssef en ik. Kijk: Youssef + Sofia = 1x Y, 2x O, 3x S, 1x E, 2x F, 1x I, 1x A. Dus als je alle cijfers bij elkaar optelt kom je uit op: 1 + 2 + 3 + 1 + 2 + 1 = 10. Dus onze relatie zou 10% slagingskans hebben. Dat is best weinig, maar beter dan 0%. Maar 10% van 100% is niks.

Yasmin had gelijk. Zelfs onze namen passen niet bij elkaar. Maar goed, eigenlijk is het ook mijn schuld. Het was alsof ik tegen Youssef had gezegd: hier heb je mijn hart, eet het op!

Okay, jullie denken vast: get over it! Ja, dat deed ik opeen gegeven moment ook. Ik bracht mijn dagen door met lezen en afentoe verdrinken in mijn eigen tranen. Het ging wel oké... De laatste dag in Marokko was zo speciaal. Ik lag alleen op het dakterras en keek naar de sterren. Op een gegeven moment hoorde ik de deur open gaan. Ik stond gauw op en deed mijn hoofddoek om. In ons huis liepen namelijk ook neven in- en uit. Ik kon niet goed zien wie er stond, want het was pikdonker.. Ik vroeg wie er was en opeens hoorde ik zijn stem. Het was Youssef! 'Sorry, ik wilde je niet laten schrikken', zei hij. We hadden de hele nacht gepraat over alles en niets. Over school, werk, het leven, de sterren, eten, alles..Hij vroeg waarom ik die ene dag niet mee was gekomen. Het was hem dus wel opgevallen dat ik er niet was. Dat zegt wel iets, dacht ik toen. Yasmin had hem wijsgemaakt dat ik me niet goed voelde en om die reden thuis was gebleven. Begrijp tot op de dag van vandaag niet waarom ze mij dat geflikt heeft. Ik was en ben nog steeds geen concurrente voor Yasmin, maar blijkbaar voelde mijn tante en Yasmin dat wel zo aan. 'Je bent een bijzondere dame, Sofia.' en met die woorden sloten wij de avond af. Ik wilde zo graag weten wat hij met bijzonder bedoelde. Bijzonder mooi, bijzonder dik of bijzonder lelijk? Ik ging meteen googlen wat bijzonder nu eigenlijk betekende. Wat is bijzonder? Bijzonder gebruik je wanneer je een bepaald woord wilt versterken. Ik wilde Youssef vragen wat er achter bijzonder komt, maar dacht nee dat is een beetje TE. Dan zou hij denken dat ik een gek ben.

Ik kon het allemaal nog steeds niet bevatten en heb nog heel lang wakker in bed gelegen. Dit was de eerste keer dat we elkaar lang hadden gesproken. Op een dag worden wij samen heel erg gelukkig... I can't wait!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten